Identyfikacja wizualna



Konkurencja niemal w każdej branży jest duża i jeśli chcemy się wybić musimy... nie, wcale nie musimy świadczyć usług czy dostarczać produktów najwyższej, ani nawet wysokiej, jakości. Otóż wystarczy nam dobrze przemyślany marketing, a ten zaczyna się od loga, czyli twarzy naszej firmy czy nawet nas samych, bo Internet stworzył warunki do rozwoju marek osobistych (influencerzy, trenerzy personalni, youtuberzy).

Jakie powinno być logo, by wyróżnić się na tle konkurencji?

Przede wszystkim czytelne, nieskomplikowane, ponadczasowe oraz, co najważniejsze, łatwe do zapamiętania. Powinno przykuć uwagę odbiorcy oraz szybko wejść w jego głowę. Jak szybko? Cóż, nie poświęcamy zbyt dużej uwagi reklamom, będzie to coś koło sekundy, może dwóch, a często nawet mniej. I w tym czasie musimy wywrzeć na podświadomości potencjalnego klienta takie wrażenie, by nasz przekaz pozostał w jego pamięci jak najdłużej. Dlatego właśnie stawiamy na minimalizm. Proste symbole z wieloma znaczeniami, skojarzeniami. Często też wykorzystujemy przestrzeń negatywną, jako dodatkowe pole do zapisania i przekazania treści. Ograniczamy również paletę kolorów, by nie wprowadzać zbędnego chaosu.

Przestrzeń negatywna
Przykłady użycia przestrzeni negatywnej.
Pierwszy symbol przedstawia dwie cyfry “1” oraz znak “+”. Drugi litery “S” oraz “Z”.

Wielu bagatelizuje pracę grafika komputerowego: "takie kreski to bym sam umiał narysować". Nie są jednak świadomi, że za tymi kreskami kryje się coś więcej. Postawienie kresek to akurat najkrótszy z etapów w procesie projektowania loga i ogólnie. Za poświęconym czasem oraz ceną tych kresek stoi m.in. analiza branży, jej charakteru, grupy docelowej, obszarów działań, archetypu, celów; znajomość psychologii kolorów, znajomość oprogramowania. Dodatkowo, projektując logo należy myśleć szerzej w kategorii całego identyfikacji wizualnej. Lubimy tworzyć loga, które mogą dodatkowo służyć jako element dekoracyjny w brandingu, więc są podwójnie użyteczne i jeszcze bardziej zapadają w pamięć.


"The design of the logo is not the hard part of the job. It's persuading a million people to use it."

Paula Scher

Czym jest system identyfikacji wizualnej?


Jest on jednym z narzędzi komunikacji firmy z odbiorcami. Kreuje wizerunek, dlatego powinien być unikalny i przyciągający oko potencjalnego klienta. Składa się na nią np. logo, hasła reklamowe, wizytówka, ulotka, plakat, gadżety, dress code kadry pracowniczej, a to wszystko w ramach ustalonej kolorystyki, typografii, układów. Do zachowania spójności i określenia konkretnych zasad korzystania z systemu tworzy się specjalny dokument, jakim jest księga systemu identyfikacji wizualnej.

Jaki powinien być?

System powinien być spójny. Lubimy harmonię, symetrię, porządek. Niech i te cechy zawarte będą w naszej identyfikacji wizualnej. Sprawi to, że marka zostanie lepiej i szybciej zapamiętywana i później rozpoznawana. Nawet choćby po samym kolorze. Przykład: marka Orange. Dzięki spójności, odbiorca nie musi zapoznawać się z całą treścią wszelkiego nośnika, by rozpoznać, kto (co) za nim stoi. Wystarczyć może nawet jeden element systemu, taki jak logo czy nawet mniej charakterystyczny – wcześniej wspomniany kolor. Wszystko zależy od strategii marketingowej.

Odwiedź nas na:
Wizka - Facebook Wizka - Instagram