Jakie powinno być logo, by wyróżnić się na tle konkurencji?

Przede wszystkim czytelne, nieskomplikowane, ponadczasowe oraz, co najważniejsze, łatwe do zapamiętania. Powinno przykuwać uwagę odbiorcy oraz szybko wejść w jego głowę. Jak szybko? Cóż, nie poświęcamy zbyt dużej uwagi reklamom, będzie to coś koło sekundy, a często nawet mniej. I w tym czasie musimy wywrzeć na podświadomości potencjalnego klienta takie wrażenie, by nasz przekaz pozostał w jego pamięci jak najdłużej. Dlatego właśnie stawiam na minimalizm: proste symbole, ale z wieloma znaczeniami i skojarzeniami. W swoich projektach wykorzystuję również przestrzeń negatywną (negatywową), jako dodatkowe pole do zapisania i przekazania treści. Ograniczam również paletę kolorów, by nie wprowadzać zbędnego chaosu, który burzy uwagę.

Przestrzeń negatywna
Przykłady użycia przestrzeni negatywowej.
Pierwszy symbol przedstawia dwie cyfry “1” oraz znak “+”. Drugi litery: “S” oraz “Z”.

Cena logo - z czego wynika?

Wielu bagatelizuje pracę grafika komputerowego: "takie kreski to bym sam umiał narysować". Postawienie kresek to akurat najkrótszy z etapów w procesie projektowania. Za poświęconym czasem oraz ceną tych kresek stoją dwa czynniki: cały proces tworzenia oraz kwalifikacje grafika. Dodatkowo, projektując logo należy myśleć szerzej w kategorii całego identyfikacji wizualnej. Lubię tworzyć loga, które mogą dodatkowo służyć jako element dekoracyjny w brandingu, więc są podwójnie użyteczne i jeszcze bardziej zapadają w pamięć.

Proces tworzenia:

  1. Ustalenia.
  2. Rozmowa z klientem, stworzenie briefu.

  3. Research.
  4. Analiza branży, grupy docelowej, obszaru działań, celów.

  5. Mapa myśli.
  6. Strategia pomagająca w procesie stworzenia i rozwoju koncepcji.

  7. Projektowanie.
  8. Dopiero w tym kroku stawiane są pierwsze kreski.

    • Symbol.
    • Najpierw projektowany jest symbol (sygnet).

    • Typografia.
    • Następnie zostaje dobierany, bądź tworzony pasujący font (czcionka).

    • Kolor.
    • Dopiero na koniec wybieramy kolor, by wcześniej nie odwracał naszej uwagi od formy.

  9. Ewentualne poprawki i akceptacja.
  10. Klient otrzymuje 1-3 różne warianty logo (zależnie od ustaleń) i nielimitowaną ilość poprawek.

  11. Finalizacja.
  12. Eksport plików w wersji rastrowej (JPG, PNG) oraz wektorowej (PDF).

Kwalifikacje:

  1. Oprogramowanie.
  2. Programy do projektowania nie są najtańsze i nie są najprostsze. Poznanie ich wszystkich aspektów to jedno, umiejętne stosowanie - drugie. Zajmuje to nie tygodnie, czy miesiące, a lata.

  3. Psychologia kolorów.
  4. Nie ma nic bardziej skomplikowanego od mózgu człowieka. Nauka jednak sukcesywnie odkrywa jego tajniki i dzięki temu możemy w mniejszym lub większym stopniu wpływać na jednostkę, docierając do jej umysłu. Na przykład poprzez kolory. Zielony kojarzymy z naturą, relaksem, pieniędzmi; czerwony z miłością, energią itd.

  5. Trendy.
  6. Świeży look zwiększa atrakcyjność designu, aczkolwiek powinniśmy kierować się nim z rozsądkiem i dozą nieufności.

  7. Lata doświadczenia.
  8. Doświadczenie grafika nie powinno ograniczać się tylko i wyłącznie do artystycznych kwestii. Grafik powinien mieć rozeznanie również w marketingu, psychologii, a nawet filozofii.

"The design of the logo is not the hard part of the job. It's persuading a million people to use it."

Paula Scher

Czym jest system identyfikacji wizualnej?

Jest on jednym z narzędzi komunikacji marki z jej odbiorcami. Kreuje wizerunek, dlatego powinien być unikalny i przyciągający oko potencjalnego klienta. Składa się na niego np. logo, hasła reklamowe, wizytówka, ulotka, plakat, gadżety, dress code kadry pracowniczej, a to wszystko w ramach ustalonej kolorystyki, typografii, układów. Do zachowania spójności i określenia konkretnych zasad korzystania z systemu tworzy się specjalny dokument, jakim jest księga systemu identyfikacji wizualnej.

Wizerunek marki - cechy.

System powinien być spójny. Lubimy harmonię, symetrię, porządek. Niech i te cechy zawarte będą w naszym wizerunku marki. Sprawi to, że marka zostanie lepiej i szybciej zapamiętywana i później rozpoznawana. Nawet chociażby po samym kolorze. Przykład: marka Orange. Dzięki spójności, odbiorca nie musi zapoznawać się z całą treścią wszelkiego nośnika, by rozpoznać, kto (co) za nim stoi. Wystarczyć może nawet jeden element systemu, taki jak logo czy nawet mniej charakterystyczny – wcześniej wspomniany kolor. Wszystko zależy od strategii marketingowej.
Konkurencja w każdej branży jest duża i jeśli chcemy się wybić musimy... nie, wcale nie musimy świadczyć usług czy dostarczać produktów najwyższej jakości. Otóż wystarczy nam dobrze przemyślany marketing, a ten zaczyna się od loga, czyli twarzy naszej firmy czy nawet nas samych, bo Internet stworzył świetne warunki do rozwoju marki osobistej (influencer, trener personalny, youtuber, coach itd.).

Odwiedź mnie na:

Wizka - facebook Wizka - Instagram

Copyright by studiowizka.pl © 2021